Sunday, 21 December 2014

Apa itu Eczema?? Eczema & kanak-kanak?? Ketahui Punca & Faktor Penyebab

Assalamualikum & Selamat Pagi semua..

Doa saya supaya sahabat2 sihat & ceria di samping insan tersayang..
Sejuk sungguh pagi ni.. mana taknya, hujan turun x henti2 dr malam td lagi.. Air dah naik melintasi jalan di hadapan Bukit Gambang Resort City ni..Harap2nya x melarat la..Kesian orang yang datang nk bercuti di sini kan..

Pagi ni sy nk cerita cket tentang Eczema..Ape?? ECZEMA??? Kesiannya la kan..Saya pernah pergi melawat anak kawan saya yg kena Eczema ni..X sanggup nak tengok bdk2 macam tu..



Apa itu ekzema?


Ekzema ~ keadaan kulit yang kering & gatal yang biasa dialami oleh bayi/ kanak-kanak yg berusia 2 tahun ke bawah.

Kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai. 

Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut. 

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk. 



Punca Atau Faktor Penyakit Eczema

Perlu diingatkan bahawa punca sebenar berlakunya serangan penyakit eczema ini tidak dapat dipastikan dengan tepat. Namun terdapat beberapa kajian yang dibuat, menyatakan antara faktor-faktor yang menjadi punca kepada eczema ini termasuklah:
  • penggunaan sabun dan detergen
  • keadaan cuaca yang panas
  • alergik kepada alam persekitaran
  • alergik bila memakai barang kemas
  • berada dalam keadaan stress
  • kuat berpeluh
  • barang kosmetik yang tidak sesuai
  • alergik kepada fabrik pakaian yang tertentu
  • air berklorin tinggi
Bagaimanapun, menurut kajian penyakit eczema ini juga mempunyai pertalian genetik. Salah seorang sama ada ibu atau bapa berpotensi untuk memberi kesan genetik itu kepada anak-anak. Oleh sebab itu, kebanyakan kes eczema ini berlaku dikalangan kurang dari dua tahun kerana kebanyakannya diwarisi daripada ibubapa.
Lazimnya, bagi orang dewasa eczema ini akan menyerang di bahagian leher, muka, siku, buku lali dan lutut. Manakala, tanda-tanda eczema bagi bayi pula jelas dilihat di bahagian pipi, dahi, leher, lengan, betis dan kulit kepala. Ada yang mendapat eczema ini ketika dewasa dan ada yang diserang ketika masih bayi.

Apakah rawatan untuk ekzema?

Rawatan ekzema bergantung kepada keterukkannya. Sudah nyata bahawa kekeringan kulit membuat ekzema menjadi lebih teruk, oleh itu mencegah keradangan dengan melembapkan kulit adalah penting.
Menurut pakar kulit, penyakit eczema ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya.Namun begitu, tak perlu bimbang rawatan yang sistematik dapat meminimumkan kesan penyakit itu dan mengelakkan daripada terus merebak dan menjadi kronik.
Kita juga perlu bersedia untuk mengubah cara hidup kepada yang lebih sihat dengan mengawal pemakanan dan selalu bersenam. Pada masa yang sama, pilihlah pemakanan yang sihat dan hindari dari makan makanan yang boleh mengakibatkan kegatalan dan alahan seperti makanan laut.
Rawatan eczema dengan Set Eczema Shaklee

Bayi Berusia Kurang Dari 1 Tahun
  • Untuk para ibu yang menyusu anak yang mengidap eczema, anda disyorkan untuk mengambil ESP-Energizing Soy Protein dan Omega Guard. Ianya akan disalurkan menerusi penyusuan susu ibu kepada anak. Di samping itu, ibu pun mendapat khasiatnya.
  • Krim Herbal Blend boleh disapukan untuk bayi yang mengalami ekzema kering bagi mengurangkan rasa gatal dan pedih.
  • Sekiranya ada luka-luka pada kulit boleh dirawat dengan menyapu Vitamin E pada bahagian luka.

Kanak-Kanak Berusia 1 Tahun Ke Atas
  • Bagi mengawal dan merawat eczema, kanak-kanak setahun ke atas boleh ambil Omega Guard.
  • Omega Guard menguatkan membran sel, mencegah radang kulit dan mengurangkan kegatalan.
  • Boleh juga ambil Mealshake yang kaya dengan multivitamin untuk tisu kulit dan hilangkan parut.
  • Kombinasi Krim Herbal Blend dan Vitamin E untuk rawatan luka akibat eczema.

Remaja dan dewasa
  • Apabila eczema menyerang sel kulit akan rosak. Justeru, pengambilan ESP membantu penghasilan sel kulit yang sihat, anjal dan gebu.
  • Vitamin E atau GLA Complex (dalam GLA juga ada vitamin E) berkhasiat merawat kulit yang rosak dan juga dapat membantu memudarkan parut dengan berkesan. Vitamin E Shaklee mengandungi ekstrak biji anggur yang mempercepat proses membaikpulih kulit dan juga mempertingkat sistem imunisasi melawan eczema.
  • Omega Guard berfungsi mengekalkan kulit dalam keadaan lembap. Pesakit eczema mempunyai kulit yang sangat sensitif. Omega Guard mencegah keradangan kulit & mengurangkan kegatalan.
  • ESP dan Omega Guard memastikan supaya ekzema tidak merebak dan merawat kulit dari dalam.
  • Krim Herbal Blend adalah herba semulajadi untuk melegakan gatal dan pedih akibat luka ekzema.
  • Pengambilan Alfalfa sangat disyorkan untuk mempertingkat kekuatan sistem dalaman tubuh dengan bertindak menyahtoksin.


Hubungi Syuhada untuk konsultasi percuma ye ;)
014-8444220
https://www.facebook.com/tuansyuhada.tuanmohamad


No comments :

Post a Comment